Nad Českem opět udeřily tuhé mrazy. Leckde leží na silnicích ujetý sníh, který se střídá s ledovými plochami. Nejen na horách, ale dokonce i ve velkých městech najdete silnice, kde se se zhoršenými podmínkami musíte vypořádat. Nesmíte hlavně zapomínat, že svou jízdu musíte přizpůsobit podmínkám. Když pojedete, jak jste zvyklí na suchých silnicích, tak špatně dopadnete nejen vy, ale i ostatní řidiči kolem vás. Jakými pravidly se tedy řídit? Jak řídit v zimě?

Vůbec nevyjíždějte

Pokud jsou venku podmínky opravdu špatné, tak nechte auto raději doma a nevyjíždějte vůbec. To je nejlepší způsob, jak se vyhnout problémům, které na silnicích vždy nastávají, když začne sněžit a mrznout.

Jeďte pomalu

Pokud už musíte vyjet, jeďte pomaleji. Na sněhu a ledu se výrazně prodlužuje brzdná dráha a auto se také lehce dostane do smyku. V zatáčkách také poznáte, že auto nezatáčí tak dobře, jako obvykle. Obzvláště pozor dejte při předjíždění, protože uprostřed silnic zůstává pruh hlubšího, často od soli rozbředlého, sněhu, do kterého když vjedete neopatrně, tak dostanete velmi lehce smyk.

Poznejte své auto

Většina nových aut má systémy podpory řízení jako protiblokovací systém ABS nebo elektronický stabilizační program ESP. Starší auta tyto systémy ale nemají. Ty jsou velmi užitečné v zimních podmínkách, ale rozhodně nemůžete spoléhat jen na ně.

Pokud máte ABS, tak musíte porozumět tomu, jak ho používat. Řekněme, že jedete po zasněžené silnici a najednou potřebujete prudce zabrzdit, abyste se vyhnuli nečekané překážce. Klíčem je brzdit tvrdě, nebát se pořádně dupnout na brzdu, aby se zapojila ABS, která se postará o to, aby se vám nezablokovala kola a auto se nedostalo do smyku. Překážku tak lehce objedete a brzdy poté uvolníte. Vyhněte se však přílišným pohybům volantu.

ESP vám pomůže ubránit se smyku, ale nepomůže, pokud jedete příliš rychle. Samozřejmě nesmíte zapomenout mít v autě další zimní potřeby, jako jsou třeba řetězy.

 

Naučte se, co dělat, když se auto dostane do smyku

Je dobré vědět, jaký náhon vaše vozidlo má. Jiný smyk dostane automobil s předním náhonem a jiný smyk bude řešit řidič s náhonem zadním. Základní pravidlo je, že brzdit by se mělo před zatáčkou, v ní už ne. Do zatáčky se tedy vjíždí pomalu. Při smyku, ať už přední nebo zadní nápravy, okamžitě uberte plyn a nebrzděte. Se zablokovanými koly se automobil hůře ovládá. Výhodu má řidič, který má svůj dopravní prostředek vybaven ABS, ESP nebo TCS (protiskluzovým systémem kol).

Buďte opatrní při hustém sněžení a dejte si pozor na namrzlou vozovku

Někdy se stane, že během chvilky začne sněžit tak hustě, že nevidíte prakticky nic. V tu chvíli byste měli okamžitě zpomalit a nechat si rozestupy alespoň tři až čtyři délky svého vozidla. Když pojedete opravdu pomalu, pusťte výstražné blinkry, abyste byli vidět zezadu. Nikdy nepoužívejte dálková světla, od sněhu se odrážejí a oslňují vás. Pokud se doprava zastaví, sjeďte co nejvíce ke kraji vozovky a zůstaňte v autě, dokud vánice nepoleví.

Mnohem nebezpečnější je takzvaný „černý led“. To je led, který se tvoří na silnicích a nejde vidět. Ideální podmínky pro jeho tvorbu jsou, když přes den sníh trochu poodtaje, ale večer, když znovu začne mrznout, se voda promění v tenkou vrstvu ledu, na kterou když vjedete neopatrně, vaše vozidlo se stane neovladatelným.

Dejte si prosím tedy na silnicích pozor, abyste neohrozili sebe ani ostatní řidiče a mohli si dále v klidu užívat zimní radovánky.