Přechody pro chodce jsou každému velmi dobře známy. Ač se může přechod zdát jako jednoduchý prvek, ve skutečnosti se jedná o jedno z nejzrádnějších míst ve městech. Mezi chodcem a automobilem, případně cyklistou, musí dojít k vzájemné shodě, aby nikdo nebyl ohrožen a všichni účastníci mohli bezpečně pokračovat v pohybu. To se však často bohužel neděje a z přechodů pro chodce se stává nebezpečné místo.

To se rozhodla změnit londýnská společnost Umbrellium, která nedávno představila nový přechod pro chodce, který si se svou inteligencí nezadá s dnešním autonomními auty. Nový přechod nazvaný starling crossing (STigmergic Adaptive Responsive LearnING Crossing) nahrazuje „hloupý“ asfalt protiskluzovým povrchem, který obsahuje zabudované, počítačem řízené LED osvětlení, které dokáže zajistit bezpečnost chodců, cyklistů a řidičů.

Jak to celé funguje?

Prostor na vozovce a v jejím okolí snímají kamery umístěné na sloupech pouličního osvětlení. Obraz následně zpracovává počítač, který pomocí neuronových sítí předpoví v reálném čase další pohyb všech účastníků silničního provozu a v případě nebezpečí rozsvítí odpovídajícím způsobem vozovku tak, aby všem bylo jasné, jaké nebezpečí hrozí. Speciální povrch je totiž vybaven LED osvětlením, které je dobře viditelné v každém počasí ze všech úhlů.

Například, když chodec vejde do vozovky mimo přechod, rozsvítí se pod ním červený pruh ve směru jeho chůze. Nebo když si mezi zaparkovanými auty pohybuje dítě, které by mohlo vběhnout do vozovky, projíždějící řidiči jsou varování rozsvícením červené „nárazníkové“ zóny.

Společnost Umbrellium, která za projektem stojí, říká, že jejím cílem bylo především upřednostnit bezpečnost chodců. Interaktivní povrch dokáže vytvořit přechod pro chodce prakticky kdekoliv nebo pomocí barevných upozornění vytvářet na silnicích přehlednější situaci.

Další vychytávky

Technologie má výhody jak pro chodce, tak i pro automobily. Když se v prostoru zrovna nepohybují žádní chodci, přechody i upozornění mohou zmizet a objevit se znovu až když systém rozpozná úmysl chodce přejít silnici. Přechod má samozřejmě také schopnost měnit velikost a tvar. V dopravní špičce, kdy přechází přes silnice větší množství lidí, se rozšíří. V případě špatného počasí se zase posunou stop čáry o něco dál od přechodu, aby mělo auto více času zabrzdit.

Další užitečnou vlastností takovéto vozovky je, že lidem umožňuje vidět „za roh“. Když například jede cyklista vedle dodávky a silnici začne znenadání přecházet chodec, systém vyhodnotí, zda cyklista může chodce vidět či nikoliv. V druhém případě před cyklistou rozsvítí výstražný červený pruh, aby měl cyklista dostatek času zabrzdit.

Díky tomu, že systém využívá principy stigmergie (cestičky z feromonů, které za sebou nechávají mravenci a upozorňují tak ostatní na nejvýhodnější cestu za potravou) je schopen z vysledovaných dlouhodobých statistik stanovit ideální umístění a směr přechodu. Tedy například když z tramvajové zastávky většina lidí přechází v určitém bodě a šikmo přes silnici, přechod se upraví tak, aby odpovídal této ideální trase.

Systém je zatím pouze prototypem a než bude možné jej umístit do reálného provozu, bude zapotřebí vykonat mnoho bezpečnostních testů. Mnoho práce také zbývá na testech výdrže a kvality povrchu.

Hlavním problémem jsou samozřejmě náklady, které by s sebou přineslo vybavení stovek kilometrů komunikací touto technologií. Proto se pravděpodobně v brzkém budoucnosti nemůžeme těšit na zkvalitnění života chodců ve městech, které by souviselo s touto technologií.

Chodci tak stále budou muset věnovat více pozornosti provozu, než svému chytrému telefonu.

Provoz na městských komunikacích je velmi hustý a i přes sebevětší opatrnost se občas stane nehoda. Nenechte proto nic náhodě a sjednejte si úrazové pojištění u Modul Servisu. Poradíme Vám, jak na to.